IT proff ...?

    Sõna „proff“ on antud juhul kõnekeelselt kirjutatud ning tõenäoliselt tähendab antud kontekstis professionaali. Tartu Ülikoolis nimetati profiks ka professorit. Ka Vikipeedias on välja toodud, et mõiste „professori“ lähend on „prof“. Terminit „professionaal“ samas eestikeelses Vikipeedias defineeritud ei ole. Järelikult jääb siinkohal päris palju tõlgendamisruumi ning isehakanud kirjanikud saavad järjekordselt oma tajudest lähtuvalt veidi suvatseda. 

Tavainimese jaoks on professionaal enesekindel või enesekindlat mängiv inimene, kellest räägitakse positiivse alatooniga kuulujutte. Tal ei teki enamasti korralikku arusaama erialasisestest probleemidest või sellest, kui palju nende lahendamine spetsialiseerumist vajab. Seda mõistes, hakkavadki mõned kavalpead lihtsalt professionaalsuse tõstmiseks enesekindlust mängima. 

Ma oletan, et IT professionaal on tänapäeval praktiliselt võimatu olla – selleks on võimelised ainult ülimäluga inimesed. Valdkond on sedavõrd rohkete erialadega ning probleemid niivõrd spetsiifilised, et üks IT spetsialist kõiki arendusega, administreerimisega, küberturbega ning äriinfotehnoloogiaga seonduvat hallata ei suuda. Ka riistvara ning tarkvara probleemid on väga erinevad ning küberkaitse tõttu ei lubata suhteliselt hea taibuga inimesi vastavatele probleemidele üldse ligi. Kindlasti on IT harud ka suhteliselt kiiresti arenevad – kõige praktilise ja teoreetilisega ennast kursis hoida on väga raske. Ent ma usun, et üks andekas inimene võib olla ühe infotehnoloogilise eriala professionaal. 

Milline peaks siis IT eriala proff olema? Kas väga rohketest spetsiifilistest erialastest teadmistest piisab? Kas seda on üldse mõtet määratleda, kuna erinevad IT- alased töökohad on erinevate vajadustega? Ma usun, et küllaldased erialased teadmised ja arusaamad on üks, kuid siiski tähtsaim osa professionaalsusest. Eelkõige sellelt baasilt on võimalik jõuda õigetele  ning terviklikele järeldustele ning heade tulemusteni. Ja põhjalikest teadmistest ei piisa. Lisaks on vaja teataval tasemel suhtlemisoskust, head inglise keele oskust, majandusalaseid teadmisi eelkõige turust ja finantskirjaoskust, koostöövõimet ning realistlikke nägemusi tulevikust. Proff ei tohiks oma geniaalsusega kollektiivi lõhkuda. Kuna olen ka ise sellega kokku puutunud, et üks suhteliselt hea taibuga professionaal tahetakse omnipotentseks muuta, siis minu arvates on üks professionaalsuse osa ka see, kui spetsialist  hoiab oma kompetentsuse piiridest kinni ega püüa lahendada kasvõi sarnase eriala probleeme profaanselt, samas kui vastava eriala spetsialist on kättesaadav. 

Ma arvan, et IT proffiks saamine ei peaks olema omaette eesmärk lihtsalt teiste austuse võitmiseks – proff ei pruugi olla produktiivne, vaid võib kohmitseda autistlikult kuskil eraldatud ruumis midagi, mida pole vaja. Professionaalsus on laiem mõiste ning võiks ka olla lisaks eelmainitule rohkem vajaduspõhisem ning madalamal tasemel töökoha-spetsiifiline.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Arendus- ja ärimudelid

Noppeid IT ajaloost